Svar: Mad helvede. 9 mdr og det er kamp ved mad tid!

10. april 2014

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Louie´s mor

Tak for dit brev :)

De fleste forældre oplever at deres børn lukker munden for skeen, drejer hovet væk, kniber munden sammen osv. når barnet er mellem 8-10 måneder. Det handler ofte ikke om kræsenhed, men i stedet om at barnet rigtig gerne vil spise selv - og derfor er det super godt, at I forsøger at tilbyde jeres dreng mad i hånden og mad i mindre stykker, som han selv kan sidde og styre.

Du fortæller at det ofte hjælper at tænde for Tv, men at du gerne vil undgå dette og det forstår jeg naturligvis godt. Jeg tænker dog, at grunden til at det hjælper er at det afleder ham, han bliver optaget af andet end maden og også af noget andet end jer. For der er ingen tvivl om at han er så bevidst nu, at han naturligvis også undersøger, hvad det gør ved jer, når han lukker munden og skubber maden væk - eller når han f.eks. leger med sin tallerken, vender den på hovedet, skubber den på gulvet osv. En stor del af det at spise, handler ikke kun om, hvordan og hvad han spiser - men også om hvordan I reagerer på det han gør.

Helt praktisk, så kan det være en god idé nogle gange at fjerne ham fra bordenden og sætte ham ned for siden af bordet. For når han sidder for bordenden med mor og far på hver side, så bliver der naturligt stor fokus på ham. Jeres øjne er rettet mod ham fra begge sider og han er naturligt centrum for middagsmaden. Når fjernsynet er tændt, så er dette fokus fjernet fra ham og derfor kan han bedre spise.

Det kan være en god idé at give ham en ensfarvet tallerken og kun lægge 3 små hapsere af gangen på tallerkenen. Det hjælper ham til at overskue maden, finde den og putte den i munden. Hvis han konsekvent lige nu smider tallerkenen på gulvet, så kan I godt i en kort periode fjerne tallerkenen og lade ham spise sine små hapsere af en plastik-dækkeserviet, igen gerne ensfarvet, så han kan se maden og det han skal spise.

En gaffel kan være en god idé og gerne to gafler, så du kommer mad på den ene og giver ham den i hånden, og han så selv putter maden i munden, imens du kommer mad på den anden og I derefter bytter. På den måde hjælper du ham med at holde gang i det at spise, samtidig med at han får fornemmelsen af at spise selv, at kunne selv.

Det er stadig godt, hvis du kan supplere med lidt mos og udgangspunktet skal være jeres mad og meget gerne mad med sovs og mad der smager af noget. Kartofler kan f.eks. moses med sovs og gives med gaffel eller ske og frikadellen kan han så selv spise i stykker. Godt kogte pastaskruer er ofte også et hit i denne alder og han kan selv spise dem, ligesom kogte grøntsager ofte glider bedre ned med lidt smeltet smør.

Det gør ikke noget hvis han lige nu ikke spiser så meget rugbrød. Det er okay at holde en pause med dette og derefter kan interessen sagtens vende tilbage. Han spiser jo fuldkornsgrød og øllebrød og det er fint. Prøv derfor at holde fokus på ...

Annonce

... nye fødevarer og ny smag. Han må gerne smage meget forskelligt, med den alder han har, må han få rigtig mange ting og det er en rigtig god idé at udnytte. Prøv f.eks. at give ham små bidder af marineret sild, rødbede, kvarte oliven uden sten, kogte rejer, muslinger og lignende. Lige nu vil det være rigtig godt at holde fast i hans lyst til at smage og putte i munden og prøve at give ham så meget forskelligt som muligt - mere end tænke over, hvorvidt han spiser rugbrød eller ej eller om røræg, grønt og ostehaps er det bedste :)

Jo mere forskelligt du kan give ham nu, jo bedre er det. Når han først bliver et år, så vokser han ikke så meget mere og hans naturlige lyst til at smage og putte i munden vil være langt mindre. Så det bliver sværere at introducere nye fødevarer for ham. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan prøve at udnytte den nysgerrighed han har lige nu og det, at han ofte gerne vil smage og spise alt andet end han før har fået...

Det lyder fint med de tre amninger og dagsrytmen lyder også til at være god. Det er vigtigt, at I tilbyder ham mange små måltider dagen igennem og hvis han så ikke spiser så meget til det ene, så spiser han forhåbenligt lidt mere til det næste.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Man kan godt opleve at børns vægt i denne alder stagnerer lidt, både fordi de begynder at spise mere selv og det trætter dem, så de ikke spiser helt så meget og ofte ikke vil suppleres så meget med ekstra skemad - og også fordi de jo begynder at kravle, rejse sig og bruge sig selv rigtig meget motorisk, så de forbrænder også maden på en anden måde end tidligere. Jeg kan se i livets bog at jeres dreng umiddelbart følger sin kurve og hans vægt og højde passer rigtig fint sammen. Selvom han ikke er blevet vejet og målt de sidste måneder, så lyder det som om at han stortrives og fortsat vil gøre det - og jeg tænker derfor, at I skal prøve at finde roen i at han nok skal få hvad han har behov for, hvis I forsøger at servere små hyppigt måltider og giver ham forskellige valgmuligheder dagen igennem. Ikke at han skal have speciel retter, men med udgangspunkt i den mad som I andre selv spiser.

Sørg for at han stadig får fedt - fed mælk og surmælksprodukter (3.5%), smør på brødet, sovs, fedtstof i hjemmelavet grød og mos, server en variation af fisk og gerne fede fisk både til frokost og til aftensmad flere gange om ugen. Sørg også for at han får protein. Protein er kroppens byggesten. Proteiner får han især gennem kød, fjerkræ, fisk og æg. Giv ham langsomme kulhydrater. Det er f.eks. fuldkornspasta blandet med almindelige lyse pasta, naturris, kartofler og rodfrugter. Og hold fast i jeres morgengrød, som han er glad for - det giver en godt start på dagen :)

Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke og fortsat god appetit! Og tak - dejligt at høre, at I er glade for min bog om børn og mad :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre